Digitale hulpmiddelen voor de zorgsector

 
19-10-2020

De zorgsector wordt al een tijdje overbelast en dat is al zeker het geval sinds het begin van de coronacrisis in Maart 2020. Zorgverzekeraars zijn dus constant op zoek naar effectieve manieren om huisdokters en specialisten te ontlasten, maar nog steeds met oog voor de kwaliteit van de geleverde zorg. Sommige zorgverzekeraars hebben daarom besloten om nieuwe technologieën in te schakelen waarmee ze hun patiënten kunnen helpen.  

Zo heeft CZ ervoor gekozen om huidartsen te helpen met een app waarmee patiënten verdachte huidplekjes zelf kunnen onderzoeken. In samenwerking met een dermatologenteam heeft CZ de app Skinvision geïntroduceerd op de markt. Patiënten kunnen aan de hand van deze app, die gratis op hun smartphone gedownload kan worden, foto’s nemen van verdachte huidvlekken en deze vergelijken met foto’s uit een database. Bovendien kan deze app ook laagdrempelige en niet-bindende diagnoses geven aan patiënten, door middel van een ingebouwd algoritme. Patiënten kunnen zo bepalen of de onderzochte huidplekjes een kankerrisico met zich meedragen.

Sindsdien zijn er ook andere apps verschenen op de markt, waarmee huidkanker opgespoord kan worden: Huidmonitor, Medgic, Molescope en MiiSkin om er maar een paar op te noemen. De bedoeling van deze apps is uiteindelijk om ervoor te zorgen dat patiënten zoveel mogelijk aan zelfdiagnose kunnen doen, zonder telkens een dokter te moeten bezoeken. 

Deze apps zijn trouwens niet de enige manier waarop dokters en zorgverzekeraars digitale middelen inzetten om hun patiënten te helpen. Zo zijn de huisartsen en specialisten van MLC (Medisch Centrum Leeuwarden) een samenwerkingsverband aangegaan aan de hand van een “digitale meedenk-consulent”. Dit werd mede dankzij zorgverzekeraar De Friesland mogelijk gemaakt. Deze digitale platform zorgt ervoor dat huisartsen op een snelle en eenvoudige wijze specialisten kunnen raadplegen voor hun patiënten. Specialisten kunnen bij wijze van spreken “meekijken” in dossiers en eenvoudig overleggen of advies geven. Op die manier kunnen onnodige bezoeken (en kosten) vermeden worden en kan de huisdokter patiënten beter doorverwijzen.  

Niet zonder kritiek 
De ontwikkeling en toepassing van deze technologieën en hulpmiddelen werd door de coronacrisis versneld en bleek al snel nuttig te zijn. Nochtans blijft de introductie ervan niet zonder enige kritiek. 

Zo heeft de consumentenbond onderzoek gedaan naar de efficiëntie van meerdere huidkanker apps. Hieruit bleek dat niet alle apps even effectief waren. Vaak was er sprake van over-diagnose, waarbij onschuldige moedervlekken als “zorgwekkend” gecategoriseerd werden. Sommige apps bleken ook afwisselende en onbetrouwbare resultaten te geven. Dit heeft dan weer de neiging om onnodig veel ongerustheid bij mensen te veroorzaken en kan ironisch genoeg zelfs leiden tot meer ongeruste doktersbezoeken.

Dankzij de scans hebben een aantal patiënten wel tijdelijk een beginnende huidkanker kunnen opsporen. Alle zorgwekkendste huidplekjes werden immers correct aangegeven. Daarom zou men kunnen stellen dat de apps dan toch hun meerwaarde hebben getoond en dat te veel preventie beter is dan geen preventie. Uiteindelijk lijken deze apps een nuttige extra te zijn. 

De toekomst van e-Health in Nederland
De meeste patiënten hebben dus toch liever een bezoek aan een echte dokter met wie ze zorgen kunnen delen. Hun expertise is tot nu onvervangbaar. Nochtans staan niet minder dan 50% van de Nederlanders positief ten opzichte van e-health. Met e-health bedoelt men het gebruiken van moderne technologieën voor het delen van kennis, om samenwerkingsverbanden aan te gaan tussen specialisten en voor het gebruiken van living labs en zelfdiagnoses waar mogelijk. Deze benadering van zorg is nieuw maar wordt steeds populairder en is in deze tijden vooral enorm praktisch.

Reacties

 

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.