E-Health: een Oplossing voor Veel Problemen in de Zorg

 
08-08-2019

E-Health gaat wat betreft zorgverzekeraars en zorgaanbieders een grotere rol spelen in de behandeling van kwetsbare patiënten. Verschillende ziekenhuizen en verzekeringsmaatschappijen experimenteren er al mee. Online zorg wordt gezien als het antwoord op personeelstekorten, wachtlijsten en hoge kosten.

Online zorg, wereldwijd bekend als e-health, is de oplossing voor veel van de huidige problemen in de gezondheidszorg, denken zorgverzekeraars. De afgelopen jaren zijn er meerdere initiatieven van de grond gekomen die tot nu toe succesvol zijn gebleken en de bedoeling is dat er nog veel meer volgen.

De “Virtuele Verpleegafdeling”
Een van de zorgverzekeraars die vooroploopt wat betreft de toepassing van e-health in Zilveren Kruis. Samen met ziekenhuis OLVG en Cordaan zijn zij de eerste 'virtuele verpleegafdeling' in Nederland begonnen. Dit online platform zorgt ervoor dat een patiënt door verschillende disciplines goed geholpen kan worden, omdat de gegevens, de achtergrond en de diagnostische procedures zijn geïntegreerd. Die digitale gegevens komen deel van monitoring op afstand: door het invullen van vragenlijsten en monitoringen door teams aan huis blijft het dossier actueel. Volgens betrokkenen een perfect antwoord op enerzijds personeelstekort op de afdelingen en anderzijds besparingen van onnodige kosten, omdat er minder zorg wordt geconsumeerd. Ook voelt de patiënt zich beter geholpen. 

CZ en Zilveren Kruis: E-Health en de GGZ
Een ander probleem in de zorg zijn de lange wachtlijsten, met name in de geestelijke gezondheidszorg (ggz). Om die wachtlijsten aan te pakken en verzekerden meer behandelopties te geven, krijgen ze de mogelijkheid om online behandeld te worden. Op die manier kunnen ook de mensen die juist gebaat zijn bij face-to-face behandelingen sneller geholpen worden, stellen betrokkenen van CZ. Mensen die met bijvoorbeeld depressies en angststoornissen kampen en op wachtlijsten staan, zouden geholpen kunnen worden met online zorg, iets waar CZ ook huisartsen wil gaan betrekken.

Ook Zilveren Kruis wil dat patiënten in de ggz de mogelijkheid krijgen om bijvoorbeeld met een psycholoog te Skypen, met als doel het verkorten van wachtlijsten. Mensen die angst- en depressiebehandelingen krijgen kunnen via een smartphone, tablet of computer geholpen worden. Deze online manier van behandelen kan gecombineerd worden met traditioneel behandelen, maar in de toekomst zelfs volledig te plaats innemen van offline behandelingen. 

E-health samenwerking UMC en Zilveren Kruis
Een andere samenwerking op het gebied van e-health door Zilveren Kruis is die met het UMC Utrecht. De samenwerking is vooral gericht op patiënten die complexe zorg nodig hebben, en gaat erom dat deze groep thuis behandeld wordt. Onder andere mensen die cardiologische zorg en specialistische farmaceutische zorg nodig hebben kunnen in een vertrouwelijke omgeving de zorg krijgen die ze nodig hebben, dankzij e-health. 

Zo kunnen zwangere vrouwen hun eigen bloeddruk meten en ontvangen zorgverleners die gegevens, zodat huisbezoeken door zorgverleners minder snel nodig zijn. Zilveren Kruis mikt er in de samenwerking met het UMC op in 2022 10 procent van de genoemde patiëntengroep zorg aan huis te leveren.

Reacties

 

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.