Reizen in coronatijden: wat met de zorgverzekering in het buitenland?

 
10-09-2020

Reizen in coronatijden: wat met de zorgverzekering in het buitenland? Sinds het begin van de lente heeft de coronapandemie het internationaal reizen bemoeilijkt. Elk land heeft toen een resem maatregelen getroffen om de spreiding van het virus in te dammen. Toen werden de meeste landsgrenzen voor onbepaalde duur gesloten, werden er nationale lockdowns uitgevaardigd, en werden er tal van andere maatregelen getroffen die onze verplaatsingen zouden beperken. Het internationaal verkeer viel volledig stil en het is pas in mei 2020 dat de reisbeperkingen stapsgewijs werden opgeheven.  

Veel Nederlanders hebben er tijdens de zomer voor gekozen om te reizen naar verre oorden, zodra dit weer toegestaan was. Wie kan hen dat ook kwalijk nemen? Na een maandenlange opsluiting, heeft elk mens nood aan vrijheid. Nochtans komt deze tijdelijke vrijheid niet zonder enig risico. 

Ben je in het buitenland gedekt door de zorgverzekering? 
De Nederlandse zorgverzekeringswet is wereldwijd van toepassing, althans voor het basispakket. Dit betekent dat je in het buitenland gedekt bent voor alle zorgen die in dat pakket worden opgenomen. In het basispakket zit onder andere een verzekering voor acute zorg en ziekenhuis opnames. Een opname wegens corona-infectie wordt in het buitenland dus absoluut gedekt. 

Er moet wel bij gezegd worden dat zorgkosten in het buitenland gemiddeld hoger liggen dan in Nederland. Daarom worden de kosten aan Nederlandse prijsniveau vergoed. Zorgkosten die niet worden gedekt, kunnen echter wel door de reisverzekering gedekt worden.  

Reizen houdt nog steeds een risico in dat te maken heeft met de kleurcodes en reisadviezen die door de overheid worden uitgereikt. 

Kleurcodes en reisadviezen: wat u moet weten. 
Alhoewel elke Nederlander in principe vrij kan reizen, werden er door de overheid een aantal reisadviezen en kleurcodes voor elk land uitgereikt. Het probleem is dat deze adviezen en codes, afhankelijk van de virusspreiding in deze landen, op elk moment kunnen veranderen. Dit kan de reiziger in een lastige situatie brengen. 

Zowel de overheid als de zorgverzekeraars gaan ervan uit dat elke reiziger zich voldoende goed heeft geïnformeerd over de risico’s die een reis naar het buitenland met zich meebrengt. Zo kan het zijn dat een reiziger plots twee weken in quarantaine moet, zijn vlucht mist, of simpelweg het land niet meer uit kan.  

Wie pech heeft, en door een plotse codewissel kosten oploopt, wordt wel verzekerd. Reizigers die uit eigen wil naar een risicogebied zijn afgereisd, worden echter niet verzekerd volgens het normaal stelsel. Deze regeling is bij elke zorgverzekeraar anders, maar bij sommigen krijg je geen enkele vergoeding. Logisch, want het risico wordt hier doelbewust door de klant opgelopen, ondanks alle waarschuwingen.  

Daarom is het aangeraden om voor elke reis even contact te nemen met de zorgverzekeraar en er ook voor te zorgen dat je op de hoogte bent van de reisbeperkingen die op dat moment in acht zijn genomen.  

Zorg-en reisverzekeringen in de toekomst   
Door de financiële schade die de meeste verzekeraars hebben opgelopen door de pandemie, is er heel wat veranderd aan hun polissen. Waarschijnlijk worden er verschillende clausules opgenomen die aangeven dat er in geval van pandemie geen vergoeding kan zijn. In het midden van de coronacrisis, bleek de grootste uitdaging de gelijktijdige uitbetaling van een enorme hoeveelheid klanten te zijn. Verzekeraars willen hier nu op anticiperen, omdat geen enkele verzekeraar financieel in staat is om zulke betalingen nog te waarborgen in de toekomst.  

Reacties

 

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.