De toenemende wachttijden bij de ggz en manieren om hierop te reageren

Door admin, 27-08-2017

In april dit jaar werden mensen door het consumentenprogramma Kassa opgeroepen tot het melden van de wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg indien deze te lang waren. De Nationale Zorgautoriteit, hierna afgekort als NZa, heeft hiervoor een meldpunt. Het is de taak van de NZa toezicht te houden op het naleven van de zorgplicht door zorgverzekeraars. De actie van Kassa komt naar aanleiding van vele nieuwsberichten over te lange wachttijden in de ggz. Zo meldde Zorgnieuwswebsite Skipr in augstus nog dat sommige specialistische ggz-instellingen niet alle cliënten meer meteen voor behandelingen kunnen aannemen. Dat komt omdat het budget daarvoor op is. Het hangt af van de zorgverzekeraar van de hulpzoekenden. De instelling Queeste, bijvoorbeeld, kan geen cliënten toelaten met een zorgverzekeraar bij Zilveren Kruis, VGZ of CZ.

Naar aanleiding van de actie ontving de NZa 94 meldingen, waarvan er 27 van mensen waren die nu op een wachtlijst stonden. De andere meldingen gingen over wachttijden in het verleden of waren klachten over een huidige behandeling.
De NZa heeft vervolgens de mensen geholpen wiens wachttijd langer was dan de Treeknorm. De Treeknorm is een norm in de zorg die vastlegt hoeveel wachttijd er maximaal mag zijn voor allerlei zorg. Voor de ggz is dat maximaal vier weken voor een intake en daarna maximaal tien voor een vervolgbehandeling. 

De hulp van de NZa bestond uit het benadrukken van de bemiddelplicht aan de mensen op een te lange wachtlijst. De bemiddelplicht houdt in dat de zorgverzekeraar bij een te lange wachttijd verplicht is te zoeken naar een plek voor de zorgvrager die sneller beschikbaar is. Dus, de NZa spoorde mensen aan contact op te nemen met hun zorgverzekeraar zodat deze kon gaan voldoen aan de bemiddelplicht. De NZa heeft ook 14 mensen actief geholpen door voor hen contact op te nemen met hun zorgverzekeraar om deze tot verantwoording te roepen over de bemiddelplicht. De verzekeraars hebben vervolgens inderdaad voor hen bemiddeld of andere ondersteuning geregeld.

Bij sommige complexe gevallen, zoals mensen met twee psychische stoornissen, werkte de bemiddeling echter niet meteen. Bij hen ontstaat inderdaad een wachttijd boven de Treeknorm. Op de overtreding van de Treeknorm is wel gereageerd door de ggz en de zorgverzekeraars door het maken van nieuwe afspraken. De NZa houdt ondertussen een oogje in het zeil.
Mocht u dus als lezer tegen een lange wachttijd aanlopen, dan is het zaak naar het meldpunt van de NZa te gaan om er melding van te doen.

Een tweede reactie op de toenemende wachttijden is het bedrijf Geenwachttijd.nl. Voor een kleine maandelijkse betaling gaat het bedrijf na waar een bepaalde behandeling verkregen kan worden met de minste wachttijd. Hiervoor hebben ze een eigen medische database aangelegd met informatie over ziekenhuizen, specialisten en klinieken in Nederland, België, Duitsland en andere landen in Europa. Hun zoekdienst is beschikbaar voor alle gezondheidsklachten. De kosten zijn €1 per maand per persoon of per werknemer. Een zzp'er betaalt dus dat bedrag. Zzp'ers krijgen bovendien een kloppende kostenschatting mee in verband met hun eigen risico bij hun zorgverzekeraar. De meerwaarde die Geenwachttijd.nl biedt ten opzichte van de bemiddeling door een zorgverzekeraar is dat ze ook kijken naar niet-gecontracteerde zorgaanbieders en dat ze ook over de grens kijken.
Geenwachttijd.nl is opgericht door ondernemer Erwin Wild. De dienst draaide in april dit jaar proef met particulieren en haalde goede resultaten. Naar verluidt werd de wachttijd met 70% verkort. Per begin augustus is de dienst ook beschikbaar voor bedrijven. Geenwachttijd.nl wil zich uiteindelijk richten op bedrijven, zzp'ers, mkb-ondernemers en broodfondsen. Een broodfonds is een door groepen zzp'ers georganiseerde particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.